Last Updated:

Kockázatkezelés

Gabriela Anca Aust
Gabriela Anca Aust

A közelmúltbeli Corona-járvány megmutatta a kockázatkezelés fontosságát. A több évtizedes stabil piacoktól félrevezetve néhány vállalat elfelejtett megfelelő kockázatkezelési és biztonsági mechanizmusokat bevezetni:

  • nincs biztonsági készlet semmire 
    (annak ellenére, hogy a tőkeköltségek/kamatlábak közel 0-ásak).
  • nincsenek mindkét felet kötelező hosszú távú ellátási megállapodások.
  • csak a következő hetekre szóló fix megrendelések
  • nincs hosszú távú logisztikai kapacitástervezés és -foglalás
  • összetett ellátási lánc és ázsiai beszerzés még az alacsony értékű tételek esetében is
  • egyetlen forrásból történő beszerzés túl sok gyártáskritikus alkatrész esetében

Az eredmények sokak számára pusztítóak. Több milliárdos bevételkiesés Detroitban, Wolfsburgban, Amszterdamban. A vállalatok túlbecsülik a hatalmukat az ellátási láncban.
Egyetlen dollár értékű félvezetők gyártásának leállásához vezetnek, ami munkavállalók ezreit érinti.

A megfelelő kockázatkezelés rendkívül összetett, és néhány vállalatnak csak pro-forma folyamatai voltak, amelyek nem érték meg azt a papírt, amire írták őket. Érdekes módon egyesek sokkal jobban teljesítettek, mint mások. A BMW például megfelelő előrelátással létrehozott egy külön elektronikai beszerzési csapatot, és 2021-ben újabb rekord termelési évet ért el.

Az alapos kockázatértékelés nagyszerű alap a kockázatkezelés felépítéséhez:

  • Milyen termelési kockázatai vannak, például a beszállító biztonsági és minőségi eljárásaiból eredően?
  • Milyen hírnévkockázatai vannak, pl. a beszállítója egészségvédelmi, biztonsági és környezetvédelmi (HSE) magatartásából eredően?
  • Milyen kiberkockázatai vannak, és hogyan csökkentheti azokat? A kiberkockázati biztosítás jó kezdet, de mi kell még ezen felül?
  • Milyen természeti katasztrófakockázatai vannak (földrengés, hurrikán, árvíz stb.)?
  • Milyen adózási és politikai kockázatai vannak, pl. a beszállító termelési helyszíneiből vagy korrupcióellenes politikájából eredően?
  • Milyen egyéb, az Ön vállalkozására jellemző kockázatok vannak?

Az ebidtopay erőteljes out of the box kockázatkezelési funkciókat biztosít:

  • pontozási és kérdőíves funkciók az előminősítéshez
  • előre elkészített sablonok egy hatékony kockázatkezelési rendszer létrehozásához
  • pontozási és kérdőíves funkciók az eseményalapú és folyamatos
  • automatikus szállítói értékelés
  • egyszerű kockázatspecifikus színkódok, amelyek minden ajánlatkérő és vevő számára láthatóak minden beszállítói interakció során
  • az önbevallási adatok (pl. pénzügyi stabilitás) és a külső adatszolgáltatók adatainak egymás melletti összehasonlítása
  • a beszállítók jóváhagyási státuszának részletes kezelése kategóriánként, országonként és telephelyenként
  • szegmentált beszállítói kockázatkezelés, pl. a kockázatos országbeli beszállítók vagy meghatározott kategóriák (pl. közvetlen anyagok) részletesebb kockázatkezelése érdekében.
  • konfliktusos ásványi anyagok kezelése
  • a beszállítói bázis sokszínűségi jellemzői és a méltányos képviselet felé tett előrelépések
  • a beszállítói pénzügyi adatok nyomon követése
  • a tanúsítványok kezelése és a lejáratra való emlékeztető folyamatok
  • bizonyos üzleti tranzakciók (megrendelés küldése, új szerződés létrehozása, RFQ bevonása stb.) automatikus blokkolása nem megfelelőségi esemény esetén.
  • banki adatok kezelése
  • kulcsfontosságú megállapodások kezelése, például titoktartás, magatartási kódex,
  • és a szállítási keretszerződés
  • több forrásból származó kockázati adatok konszolidálása, pl. minőségirányítás, külső adatszolgáltatók, auditok, beszállítói értékelés és önbevallás.
  • vészhelyzeti válaszlépések
  • napi vagy heti ellátási lánc egészségügyi ellenőrző felmérések

Melyik beszállítóra számíthat igazán válsághelyzetben?

 

Tovább javíthatja kockázatkezelését a beszállítói dúsítási szolgáltatásokkal, amelyek partner adatszolgáltatóinkkal kötött külön licenceken alapulnak:

  • a BvD és a Dun and Bradstreet meglévő valós idejű webes szolgáltatásai segítségével biztosítja a beszállítók helyes regisztrációját.
  • használja az előre elkészített interfészeket, hogy rendszeresen bővítse beszállítói adatait, választva a több száz adatpontból, amelyeket például partnereink, a BvD és a Dun and Bradstreet kínálnak beszállítónként.
  • rendszerezett fenntarthatósági információk az Ecovadis összekapcsolásával
  • további előnyök megszerzése a kockázatkezelés terén a Risk-Methods összekapcsolásával.
  • a Tealbook mint beszállítói alap felhasználásával a nagyméretű mesterséges intelligencia és a gépi tanulás előnyeit élvezheti.